Лоповске тројке баш воледу „четворке”
Крађа кола у Новом Саду мање је него лане, али су и даље скоро савкодневне. Прошлог су месеца нестала 24 аутомобила, с тим да је полиција више од половине вратила
власницима. Ипак, доста возила нетрагом нестане. Када се анализира статистика, крађе се углавном дешавају у урбаним деловима града, испред вишеспратница, обично између два и четири сата ујутро. При томе није битно да ли има светиљки на паркингу или су кола остављена у потпуном мраку. Највише се краду аутомобили стари од шест до десет година, као и млађе лимузине. Стандардно су на мети „фолксвагени“: за првих десет месеци, од укупно 220 украдених возила на подручју новосадске полиције, петина отпада на „пасате” и „голфове”, нарочито „четворке”; следи „Заставин“ програм („југићи“ и „стојадини“), па „бе-ем-веи“, „ренои“ („меган“ и „лагуна“), док је знатно смањен број крађа „аудија“. Иначе, легална „голф четворка“ продаје се на пијаци за око 5.000 евра, док је крадљивци „удају“ за 500 до 1.000 евра. – Ако у акцију иду тројица лопова, ’зараду’ веома брзо потроше. Зато су на паркинзима поново и поново, и једном морају да падну. Нема математике у њихову корист – каже за „Дневник“ самостални инспектор у новосадској Полицијској управи Раде Матијевић. – Ако је за икакву утеху, ова врста лопова се најчешће држи само тог вида криминала. И док је у последње време мање нестају боља возила, вероватно и због све веће употребе додатне заштите, у порасту је број крађа напуштених аутомобила - кршева које су власници држали на паркинзима испред зграда и у двориштима. Недавно су тако похапшене две групе, из Новог Сада и Ђурђева, које су се бавиле сакупљањем секундарне сировине. Они су, наиме, кршевима чак стављали точкове и шлепали их, а потом би повадили ссве што ваља од делова, извадили бакар и алуминијум, а каросерије пресовали и продавали у старо гвожђе. Ове године украдена су и четири камиона - шлепера. Такође, шанери су мазнули и четири грађевинске комбиноване машине вредне од 40.000 до 60.000 евра, и то из ограђених простора!? Једна је украдена с градилишта, док су три одвежене из кругова приватних фирми од којих је једна имала и физичко обезбеђење. Иако звучи невероватно да се и те машине продају на црном тржишту, испада да на њему ипак имају цену. Раде Матијевић каже да су ове године забележена и четири случаја изнуда и уцена на основу украдених возила. – Један власник „голфа четворке“ старе око седам година није хтео да сарађује с полицијом већ је прошлог месеца сам однео у Загреб договорених 1.500 евра за откуп свог возила. Крадљивци су, како најчешће бива, узели паре, а кола нису вратили, па је тек онда случај доспео до нас. Оваквих случајева у последње време има забележених на подручју Новог Сада, Суботице и Београда – наводи Матијевић. – Лопови, иначе, откуп не раде у Србији, јер из искуства знају да због полиције постоји велика шанса да посао крене наопако. Стога од власника возила по правилу траже да новац пренесе преко границе, где није почињена крађа. Матијевић објашњава да се возила најчешће краду уз помоћ руског кључа или ломилице, којима се поломи бравица на вратима. Уколико је у ауто уграђена и електронска заштита, лопови користе и уређај за декодирање возила који служи за то да систем не тражи кодиран кључ. – За најпростоју крађу возила без електронске заштите добро истренираним лоповима треба 11 секунди, док ће за два минута „одрадити” комликованији посао, ауто са заштитом. Крадљивци при томе не иду сами, већ по двојица или тројица. Партнери седе у другом ауту и чекају у приправности за непредвиђене ситуације. Ако одраде посао, тај који је био на „стенд бају“ иде испред и „чисти пут“ – прича саговорник „Дневника”. Нека возила у деловим заврше на ауто-отпадима, док се другима фалсификују бројеви шасије и мотора, па се попново региструју. Висока класа возила, лимузине и џипови, углавном завршавају на источном тржишту, од Турске па све до Блиског истоку. По Матијевићевим речима, крадљивци возила углавном нису агресивни, осим у моментима кад се нађу у безизлазној ситуацији, када могу постати опасни. Они, иначе, по правилу раде за газду, који можда има ауто-отпад или сервис, или, пак, одвози аутомобиле ван земље. – Међу лоповима се понекад појављују нова лица, која дођу са стране – из Београда, БиХ и Црне Горе. Периодични извршиоци су и наркомани и малолетници, али су њима приоритет провале и дилерисање, док им је крађа возила успутно дело. Они украду старог „југића“, одраде провалу, натоваре плен и на крају негде оставе ауто. Ипак, већина крадљиваца аутомобила су наши стари познаници, повратници у тим делима – каже инспектор Матијевић. Недавно су тако расветљене бројне крађе возила које су починиле само две особе – малолетник и педесетогодишњак без сталног пребивалишта, који има такав статус јер је стално у затвору па не стигне да одради папирологију. Елем, први се терети да је за мање од два месеца украо 11 аутомобила и покушао крађу још три, док је његов старији „колега” ухапшен након што је мазнуо ауто полицајцу. Наиме, само што је изашао из затвора на Клиси, дотичног су довезли до аутобуске станице, а он је пешке прешао неколико стотина метара до паркинга испред Полицијске управе. Не знајући шта је у тој плавој згради, одмах је украо један ауто, који је, иначе, био паркиран баш испод прозора канцеларије за крађе возила! Овог педесетогодишњака ће, иначе, Тужилаштво гонити за оробљавање најмање шест аутомобила, као и за двадесетак провала приде. Миша Вујачић
Нова мода Летос је у Нови Сад стигла нова мода: почеле су крађе скупоцених новијих мотоцикала, пре свега „сузукија“ и „кавасакија“, који вреде као и добри аутомобили. Искуство, међутим, показује да се на њима ретко фалсификују бројеви на шасији и мотору, јер су непогодни за прекуцавање, па се стога двоточкаши по правилу растављају на делове и тако продају.
Додатна заштита Раде Матијевић је апеловао на власнике аутомобила да своје четвороточкаше на разне начине. „Само електронска заштита није довољна гаранција од крађе. Потребна је додатно осигурање. Јер лопови кад виде неки систем као ’зедер’ и аларм одустају и иду на кола без заштите”, наводи саговорник „Дневника”.
_________________ Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom... 
|